Frihet er helt sentralt i montessoripedagogikken

Barn blir ikke selvstendige uten å ha frihet. Derfor er nettopp frihet helt sentralt i montessoripedagogikken.

Barna får frihet til å velge det de vil jobbe med selv, og hvor lenge de vil jobbe med det. De kan velge om de vil arbeide alene eller sammen med andre, og de får frihet til å bevege seg fritt i rommet. Friheten gir rom for å observere hva de andre barna gjør, til å hjelpe andre eller be om hjelp selv.
For noen høres dette ut som en utopi, kanskje fordi man tenker på frihet som fravær av kontroll og autoriteter? At barna kan velge å gjøre hva som helst eller ingenting? Men å overlate barn til seg selv har ingenting med frihet å gjøre.
Å gi barn frihet krever orden, trygghet og klare rammer. Montessoripedagogen veileder, presenterer ny kunnskap og observerer. Dersom et barn går utenom enkelte fagområder, eller ikke bruker tiden sin godt, tar pedagogen tak i det. Frihet kommer med et ansvar for seg selv og andre, og har naturlige begrensninger: Den enkeltes frihet kan ikke gå på bekostning av fellesskapet.
I montessoripedagogikken er vi opptatt av at arbeidet barna gjør skal være på ekte, som å faktisk lage mat i barnehagen framfor å late som. Det gjelder friheten også, den skal være på ekte. Ekte frihet betyr at barna må få trå feil og lære av det. Å erfare at det er lov å feile og at det finnes mange gode måter å rette opp i disse feilene på, er helt essensielt for å bli selvstendig.Av: Montessori Norge