Hvordan er det faglige innholdet sammenlignet med offentlig norsk skole?
Montessori Norge har utviklet Læreplan for montessoriskolen, som er et selvstendig læreplanverk, og ikke et tillegg til den offentlige læreplanen, LK20.
Montessoriskoler som er godkjent for å drive alternativ pedagogikk etter Læreplan for montessoriskolen er lovforpliktet til å følge Læreplan for montessoriskolen i sin helhet. De kan ikke drive undervisning etter hele eller deler av den offentlige læreplanen. Læreplan for montessoriskolen er godkjent av UDIR (Utdanningsdirektoratet). Læreplanene for de enkelte fagene har det samme kompetansemål som Kunnskapsløftet. Fagbetegnelsene er samordnet med Kunnskapsløftet. Dette er ikke en begrensning, men et minstekrav.
Montessori-filosofien bygger på en forståelse av at barn og ungdom har et naturlig potensial som kan utvikles utover de voksnes forhåndsbestemte planer eller tradisjonelle utdanningssystemer. Grunnleggeren, Maria Montessori, mente at barn er naturlig nysgjerrige, kreative og kompetente, og at læring skjer best når den er selvstyrt og oppleves som meningsfull for barnet.
Se også: Hva er montessoripedagogikk
Hva er forskjellen i pedagogikken sammenlignet med den offentlige skolen?
Det er nesten ikke tavleundervisning i Montessoripedagogikken. I stedet foregår undervisningen enten en til en eller i små grupper. Her demonstrerer læreren materialet eleven skal jobbe med, før hun/han trekker seg tilbake og lar eleven jobbe videre alene.
Det lages individuelle månedsplaner for alle barn, og det er ikke forventet at flere barn skal være på samme sted samtidig. Montessoripedagogen fokuserer på at det i seg selv skal være motiverende å jobbe med stoffet, og vil derfor lete etter andre måte å jobbe med stoffet på, om barnet ikke virker interessert.
Se også: Hva er montessoripedagogikk